Ahoj, je pravda, co se o tobě povídá? Že tě částečně nahradila AI?
Je to tak. S pomocí AI jsem zautomatizoval hodnocení projektových devlogů. Nebylo to úplně přímočaré, ale ušetří mi to teď hromadu času. Číst šedesát rutinních zpráv každé dva týdny není úplně efektivní využití pracovní doby. Ve skutečnosti se potřebuju věnovat jenom těm studentům, kteří hlásí nějaký problém. A na ty mám teď času víc.
Devlogy, to myslíš něco jako reporty od studentských týmů? A co v nich vlastně všechno musíš kontrolovat?
Ano, studenti oboru EPS zpracovávají každé pololetí týmový projekt. Aplikaci, kterou si sami vymyslí a kterou pak dvanáct týdnů implementují. Každé dva týdny mi v devlogu hlásí, na čem pracovali, na čem plánují pracovat, a jestli mají nějaké problémy. Za odevzdání devlogu dostanou malou známku. Tím je motivuju pracovat průběžně a nenechávat všechno na poslední chvíli.
Hmm, a není to risk, že ti AI něco důležitého přehlédne? Jak vlastně poznáš, že to funguje správně?
To je skvělá otázka. Samozřejmě jsem to nejdřív ladil na starších datech, která jsem ještě vyhodnocoval ručně. Snažil jsem se, aby si AI všímala stejných věcí, kterých si všímám sám. Známky pořád zadávám já, AI mi jen připraví návrh a podklady k němu. Pořád je to rychlejší než číst všechno slovo od slova. A finální kontrola? Tu zařídí sami studenti ‑ kdyby se někdo cítil hodnocený neférově, určitě by se ozval. A já pak můžu celý systém zkalibrovat.
To je vlastně docela chytré. Ale počkej... Ty teď vlastně používáš AI k hodnocení práce, která často může být o tom, jak studenti používají AI ve svých projektech, ne?
To je dost možná pravda. Ale pokud to povede k efektivnímu dosažení našich cílů, tak proč ne? Studenti chtějí mít hotový program, jak si ho vysnili. Já chci mít víc času na zlepšování výuky. Jestli nám k tomu všemu dokáže AI pomoct, tím lépe pro nás.
Víš co? Tohle by mohlo zajímat i další kolegy. Co kdybychom z toho udělali článek? Mohl bys ostatním ukázat, jak může AI pomáhat s rutinou, aniž by člověk ztratil kontrolu nad tím důležitým. Co ty na to?
Dobrý nápad, já jsem pro!
Rozhovor vedl AI model Claude 3.5 Sonnet. Odpovídal učitel odborných předmětů Jakub Šenkýř. Obrázek namaloval AI model GPT‑4o pomocí DALL‑E 3.