V minulých dvou letech se dnes již absolventi oboru Informační technologie a management zapojili do projektu Podnikání v praxi, kde si mohli vyzkoušet v rámci týmové práce vytvořit, ale také prezentovat svůj podnikatelský záměr. Oba dva ročníky dopadly pro naše zástupce velmi dobře a zaujaly v konkurenci dalších středních škol Královéhradeckého kraje.
V letošním roce projekt Podnikání v praxi stojí, ale s tvůrci projektu jsem se dohodl na účasti v novém pilotním projektu, který vytvořil Skautský institut a je určen pro třídy středoškoláků. Protože se mi zdálo, že v mé třídě (2. IT) bylo už vloni velmi příjemné a týmové prostředí, pokud jde o nejrůznější nápady a aktivity, přijal jsem po dohodě s žáky a samozřejmě se souhlasem vedení školy nabídku k účasti na projektu KOMUNITNÍ TŘÍDA, kterého se letos jako pilotního projektu, účastní dvě třídy dvou středních škol Královéhradeckého kraje. Vedle naší třídy 2. IT je to ještě třída střední školy z Broumova. Obě třídy by se v závěru projektu měly potkat na společném setkání, ale to vše závisí na tom, jak se bude vyvíjet situace kolem epidemie.
Smyslem projektu je vytvořit mezi žáky třídy tým a partu lidí, která si bude rozumět a bude schopna vytvořit v rámci těchto vztahů projekt, konkrétně natočit krátký film na téma, která si v těchto dnech žáci mezi sebou domlouvají. Pokud to ještě bylo možné, scházeli jsme se každý týden vždy dvě vyučovací hodiny a formou různých her jsme zjišťovali, jak se vlastně známe, co o sobě ještě nevíme, jaký tým vlastně jsme. Píšu v 1. osobě množného čísla, protože do projektu je „vtažen“ i třídní učitel. Poté, co se školy kvůli epidemii uzavřely, pokračovali jsme v online setkávání alespoň v omezených podmínkách prostřednictvím Microsoft Teams, ale podle zpětné vazby, kterou jsme od žáků obdrželi, byly ohlasy i na tuto formu příznivé.
Těsně před vánočními prázdninami jsme se po dlouhé době potkali opět ve třídě a žáci dostali informace k tomu, jak bude vypadat film, který bude výsledkem práce několika dílčích týmu (přibližně v počtu 4‑5 lidí). Tyto malé týmy budou muset už spolupracovat, protože budou muset dát dohromady jeden film o délce přibližně 15 minut. Téma filmu žáci vybírají v těchto dnech.
I když podmínky pro projekt jsou kvůli uzavření školy velmi ztížené, mám radost, jak se s těmi podmínkami žáci srovnávají a aktivně se účastní aktivit, které se při jednotlivých setkávání konají. Velká část obsahu setkávání se kryje s tématy, které se probírají ve výuce Občanské nauky, takže to považuji za zajímavý způsob výuky tohoto předmětu. A není to jen Občanská nauka, ale i další předměty z oblasti informačních technologií, kde budou žáci moci prokázat své nasbírané vědomosti, například pro vlastní vytváření filmu. Mají přislíbenou konzultaci s vyučujícími těchto předmětů, kterých se tvorba filmu bude týkat, za což jim děkuji. V neposlední řadě jde i o jazykovou stránku, takže i znalosti správného použití češtiny zde budou na místě.
Zatím nevíme, jak projekt KOMUNITNÍ TŘÍDA skončí, ale věřím, že obě třídy, které se projektu účastní, si, i když možná jen dálku, promítnou vytvořené filmy a na dálku si sdělí své dojmy při zpracování. Projekt totiž počítal se závěrečným setkáním obou tříd a projekce výsledku jejich týmové práce. Setkání je kvůli epidemii ve vážném ohrožení, a tak počítáme spíš pouze se setkáním na dálku, na což jsme bohužel už v poslední době zvyklí.
Přestože do projektu nepříjemně zasáhla epidemie, jsem přesvědčen, že to žákům mé třídy přináší mnoho dalších vzájemných poznání a vidím, že se ve třídě utvrzuje tým, který sám vymyslí něco zajímavého pro naši školu, ale i pro vlastní potěšení, a třeba vznikne i nějaký originální podnikatelský záměr v rámci dalšího ročníku Podnikání v praxi, do kterého bychom se rádi příští rok opět zapojili. Mezi spolužáky je dobrá parta, což je také smyslem projektu KOMUNITNÍ TŘÍDA.
Děkuji touto cestou naší lektorce a autorce obrázků Jitce Mertlíkové, která se o nás od října stará.